Vietnamese goods less competitive because of high costs, bad design
Hàng Việt Nam giảm cạnh tranh do chi phí cao và mẫu mã xấu
Vietnamese goods less competitive because of high costs, bad
design
A report from the World Bank released in 2017 showed that business
costs in Vietnam are much higher than in other regional countries such as
Malaysia and Singapore.
Business costs in Vietnam are higher than in other regional
countries
Higher taxes, expenses on import/export procedures, and
transportation and logistics costs all contribute to the weak competitiveness
of Vietnamese goods.
Manufacturers complain that they have many other expenses,
including loan interest and rent. In addition, stagnation in customs
clearance and goods examination affect production costs.
An analyst said that competition in the home market in the last
two years has become stiff because of big foreign-invested retail chains.
According to the Ministry of Industry and Trade, modern and
traditional retail chains account for 25 percent to 75 percent of market
share, while foreign invested enterprises account for 30-40 percent of the
modern retail channel.
Import tariffs of zero percent and the strong development of the
foreign-invested retail chains have cleared the way for foreign imports to
invade the Vietnamese market.
Pham Ngoc Thanh, director of Phuc Lam Consultancy & Trade JSC,
said that in order to compete with imports, Vietnamese goods need to be
available at large supermarkets. However, it is too costly to get the right
to display goods at supermarkets.
The majority of Vietnamese enterprises are small and medium sized
which have limited financial capability.
Businesses are also burdened with under-the-table fees. A VCCI
(Vietnam Chamber of Commerce and Industry0 report found that 66 percent of
polled enterprises confirmed they have to pay such fees, which amounted up to
10 percent of total costs, higher than five years ago.
At the 2017 Vietnam Business Forum (VBF) held in late 2017, a
representative of VCCI said the efforts by ministries to cut some fees could
bring modest results. In many cases, the official fees were cut, but the fees
that enterprises have to pay are still high.
A survey conducted by the Vietnam High Quality Goods Business
Association found that the proportion of Vietnamese consumers who have
interest in and buy Vietnamese goods is lower than the figure in 2017.
An analyst said that Vietnamese manufacturers need to shoulder
blame for their inferiority in the home market rather than complain about
policies.
“With low quality and bad design, it is understandable why
Vietnamese goods are less favored,” he said.
According to the General Statistics Office, by the end of November
2017, the total goods retail turnover had reached VND3,600,658 billion, an
increase of 10.7 percent over the same period the year before.
Source: english.vietnamnet.vn
|
Hàng Việt Nam giảm cạnh tranh do chi phí
cao và mẫu mã xấu
Theo báo cáo của Ngân hàng Thế giới đua
ra vào năm 2017 đã cho thấy chi phí kinh doanh ở Việt Nam cao hơn nhiều so với
các quốc gia trong khu vực khác như Malaysia và Singapore.
Chi phí kinh doanh ở Việt Nam cao hơn các
nước trong khu vực khác
Thuế, chi phí về thủ tục xuất nhập khẩu,
chi phí vận chuyển và hậu cần cao hơn đã làm giảm tính cạnh tranh của hàng Việt.
Các nhà sản xuất phàn nàn rằng họ phải
chi trả nhiều chi phí khác, bao gồm lãi tiền vay và tiền thuê. Ngoài ra, sự
đình trệ trong các thủ tục thông quan và kiểm tra hàng hoá ảnh hưởng đến chi
phí sản xuất.
Manufacturers complain that they have
many other expenses, including loan interest and rent. In addition,
stagnation in customs clearance and goods examination affect production
costs.
Nhà phân tích cho biết cạnh tranh trong
thị trường nội địa hai năm vừa qua đã trở nên cứng cỏi hơn do các chuỗi bán lẻ
lớn có vốn đầu tư nước ngoài.
Theo Bộ Công thương, các chuỗi bán lẻ hiện
đại và truyền thống chiếm từ 25% đến 75% thị phần, trong khi các doanh nghiệp
có vốn đầu tư nước ngoài chiếm 30-40% kênh bán lẻ hiện đại.
Thuế nhập khẩu 0% và sự phát triển mạnh mẽ
của các chuỗi bán lẻ có vốn đầu tư nước ngoài đã dọn đường cho hàng nhập khẩu
nước ngoài tràn vào thị trường Việt Nam.
Ông Phạm Ngọc Thanh, Giám đốc Công ty CP
Tư vấn & Thương mại Phúc Lâm cho biết để cạnh tranh với hàng nhập khẩu
thì hàng Việt cần có sẵn ở các siêu thị lớn. Tuy nhiên, rất tốn kém để có được
quyền trưng bày hàng hoá tại siêu thị.
Phần lớn các doanh nghiệp Việt Nam có quy
mô vừa và nhỏ nên năng lực tài chính bị hạn chế.
Các doanh nghiệp cũng phải chịu thêm phí
"phụ". Báo cáo của VCCI (Phòng Thương mại và Công nghiệp Việt Nam)
cho thấy 66% các doanh nghiệp được thăm dò ý kiến đã xác nhận họ phải trả các
khoản phí đó, chiếm tới 10% tổng chi phí và cao hơn 5 năm trước.
Tại Diễn đàn doanh nghiệp Việt Nam 2017
(VBF) tổ chức vào cuối năm 2017, đại diện của VCCI cho biết các bộ cố gắng để
cắt giảm một số phí có thể mang lại kết quả khả quan. Trong nhiều trường hợp,
lệ phí chính thức đã được cắt giảm, nhưng các khoản phí mà doanh nghiệp phải
trả vẫn còn cao.
Một cuộc khảo sát do Hiệp hội doanh nghiệp
hàng tiêu dùng Việt Nam tiến hành cho thấy tỷ lệ người tiêu dùng Việt Nam
quan tâm và mua hàng Việt thấp hơn so với năm 2017.
Nhà phân tích cho biết, các nhà sản xuất
Việt Nam cần phải chịu trách nhiệm cho sự kém cỏi của họ trên thị trường nội
địa hơn là phàn nàn về chính sách.
Ông nói: "Chất lượng kém và mẫu mã xấu,
đó là điều dễ hiểu là tại sao hàng Việt lại ít được quan tâm.
Theo Tổng cục Thống kê, vào cuối tháng 11
năm 2017, tổng doanh số bán lẻ hàng hoá đạt 3.600.658 tỷ đồng, tăng 10,7% so
với cùng kỳ năm trước.
Translated by thuyloan95
|