IELTS 0023_LAW / JUSTICE

IELTS 0023_LAW / JUSTICE






The government is responsible for passing laws (approving new laws to be put into practice), and the courts and legal system are in charge of upholding and enforcing the law (applying the law to the population).
  
When a person is charged with a crime (formally accused of the crime), he or she must appear in court to stand trial (be judged guilty or innocent). Both the prosecution and the defense will present their cases before the judge and jury.


After consideration, the judge or jury will reach a verdict (arrive at a decision).

If there is irrefutable, overwhelming, or concrete evidence, this means that it is very obvious that the person committed the crime, and it's possible that the jury will be unanimous (meaning they all agree) in their decision. However, if the evidence is circumstantial or inconclusive (the evidence does not 100% prove the conclusion), then the decision will be more difficult - it's possible to have a hung jury, which cannot agree on the verdict.





Less serious crimes will receive a light sentence (a small punishment) - for example, the offender may have to pay a fine or do community service. For more serious crimes, the person will probably go to prison - and especially heinous crimes can result in a harsh sentence such as life in prison (or life imprisonment) or, in some places, the death penalty.



After the decision is made, the lawyers can choose to appeal the verdict (try to change the decision), and the case may turn into a prolonged legal battle as the courts decide whether to uphold or overturn the original verdict - "uphold" meaning to continue with the original decision, and "overturn" meaning to change the decision.

As a convicted criminal is serving time (spending time in prison), he or she should remember the possibility of being released from prison early for good behavior, as long as they are not deemed a threat to society (possibly dangerous to other people).



A criminal who is released early is said to be "on parole," meaning that he or she must comply with certain conditions after getting out of jail - such as getting a job and refraining from drug/alcohol use.

Chính phủ sẽ chịu trách nhiệm cho việc PASSING LAWS (thông qua luật) , trong khi đó tòa án và các cơ quan về luật pháp có thẩm quyền có nhiệm vụ UPHOLDING (duy trì) và ENFORCING THE LAW (thực thi luật).

Khi một công dân bị CHARGED WITH A CRIME (cáo buộc một tội danh) người đó phải APPEAR IN COURT (trình diện trước tòa) để STAND TRIAL (hầu tòa). Cả bên khởi tố và bên biện hộ sẽ trình bày vụ việc trước thẩm phán và bồi thẩm đoàn.

Sau khi xem xét, thẩm phán sẽ REACH A VERDICT (đưa ra phán quyết).

Nếu như có IRREFUTABLE, OVERWHELMING, hoặc CONCRETE EVIDENCE (bằng chứng thuyết phục, không thể phủ nhận và cụ thể), điều này có nghĩa rằng việc bị cáo vi phạm pháp luật là hoàn toàn rõ ràng, và khả năng là THE JURY WILL BE UNANIMOUS (bồi thẩm đoàn sẽ thống nhất) về quyết định của họ. Tuy nhiên, nếu THE EVIDENCE IS CIRCUMSTANTIAL OR INCONCLUSIVE (những chứng cứ là do suy diễn, không thể dẫn đến kết luận) , thì quyết định sẽ khó khăn hơn, và có thể sẽ có A HUNG JURY (một ban bồi thẩm treo), khi họ không thể thống nhất về một quyết định cuối cùng.

Những vụ vi phạm pháp luật không để lại hậu quả nghiêm trọng sẽ nhận một LIGHT SENTENCE (bản án nhẹ). Ví dụ, người phạm tội có thể sẽ phải PAY A FINE (trả tiền phạt) hoặc DO COMMUNITY SERVICE (lao động công ích). Đối với những tội nghiêm trọng hơn, phạm nhân sẽ có thể phải GO TO PRISON (vào tù) và đặc biệt là những tội mang tính tàn ác có thể dẫn đến một HARSH SENTENCE (bản án khắc nghiệt) như là LIFE IN PRISON (LIFE IMPRISONMENT) ( tù chung thân), hoặc trong một vài trường hợp, THE DEATH PENALTY (bản án tử hình).

Sau khi quyết định được đưa ra, luật sư có thể chọn để APPEAL THE VERDICT (kháng án) và vụ án có thể chuyển thành một PROLONGED LEGAL BATTLE (cuộc đối đáp tranh luận pháp lí) để tòa án quyết định xem nên UPHOLD (giữ nguyên) hay OVERTURN (thay đổi) THE ORIGINAL VERDICT (phán quyết ban đầu).





Khi CONVICTED CRIMINAL (phạm nhân bị buộc tội) đang SERVING TIME (chấp hành bản án) , họ nên nhận thức được khả năng của việc RELEASED FROM PRISON (ra tù) sớm hơn hạn mức do có những GOOD BEHAVIORS (biểu hiện tốt), miễn là họ không còn bị coi như là một THREAT TO SOCIETY (mối nguy hiểm cho xã hội)

Phạm nhân người mà được thả tự do sớm hơn quy định được gọi là " ON PAROLE " (được tạm tha), điều này có nghĩa là họ sẽ phải tuân thủ với một vài điều kiện nhất định sau khi ra tù ví dụ như kiếm một công việc hoặc cai nghiện ma túy, rượu bia.





Translated by Đoàn Anh Quân

NGỌC THU

ARTCANDY SHOP NGỌC THU -     Trên   bước   đường   THÀNH   CÔNG , không   có   dấu   chân   của   những   kẻ   LƯỜI   BIẾNG . ...